השאירו כאן פרטים ונחזור בהקדם!

שומעת?
גילוי הקול ההורי והבניית סמכות במסגרת הדרכה וטיפול בהורות

"שומעת? כך מתחיל כל משפט שלו, וזה כבר מצב טוב שנקרא תקשורת". כך מתארת גליה, אימו של ירדן את היחסים עימו בתקופה האחרונה. "אין עם מי לדבר, היא אומרת בתחושת חוסר אונים, כל מאמצי להתקרב אליו עלו בתוהו". תחושת הבלבול והמצוקה מאפיינת הורים רבים מול תהליכי גיל ההתבגרות של ילדיהם, המתחילים מוקדם מבעבר ונמשכים לעתים שנים ארוכות לתוך הבגרות. משימת ההורות בתקופתנו הפכה להיות מורכבת מאי פעם. "ירדן מסתגר בחדר במשך שעות, לא רואה אותנו ממטר. רק קולות הריגוש והעוררות נשמעים לעתים בלהט משחק המחשב". האם מתארת מצב של דאגה עמוקה בשל הקושי להתמודד עם הניתוק של בנה. נער בן 14 המבלה זמן ניכר משגרת יומו במעמקי ההתרחשות הוירטואלית, כשאוזניות לראשו. תחושת המצוקה שבה ועולה מפי הורים רבים המבטאים תחושת הדרה מחדרו של הילד, מעולמו ומהלך רוחו. הם מוטרדים מהריחוק ומהעדר כלים לגשר על הפער, ההולך ומתעצם. כיצד להיות נוכח בחייהם של ילדינו? ואיך להישאר רלוונטי בעולם שבו סוכני הידע הרבים, עתירי הגירויים בעולמו של המתבגר מותירים את ההורה ללא קול. כשירדן אומר לאימו שומעת? הוא אינו מעוניין להקשיב, אלא להודיע לה באופן חד צדדי מה הוא בעצם צריך.

אחת ממטרות הטיפול בהורות היא לסייע להורה להתקרב לילדו ובמידת הצורך להתייצב מולו, להשמיע את קולו ולקיים נוכחות הורית ברורה. לעתים מדובר בהדרכה הורית ובהקניית אסטרטגיות שמטרתן לבסס אמון, הדדיות ושותפות על ידי חבירה לעולמו השמור של הילד, מרוחק ככל שיהיה. במקרים אחרים אנו עוסקים בביסוס הסמכות ההורית שאבדה להורה או כלל לא התגבשה. סמכות הורית הינה עמדה נרכשת המתקשרת לויסות העצמי שלנו ההורים ולמידת שליטתנו העצמית. הורות כוחנית ויחסי שליטה אינם משיגים את מטרותיהם כשם שעמדה הורית כנועה, המוותרת על הסמכות הינה דרך ללא מוצא. ניתן לפתח סמכות הורית על ידי יצירת תנאים להתפתחות ויסות רגשי, הן אצל ההורה והן אצל הילד. תהליכים אלו מובילים לבניית אמון הדדי וליציבות בנפשו של הילד וביחסיו עם הוריו. מוקד מרכזי בטיפול עם הורים, אפוא, הינו הקשר עם ילדיהם. "מנטליזציה" היא אחת מן המיומנויות הנפשיות הנרכשות בתהליך הטיפולי. זוהי למעשה היכולת שלנו להבין ולפרש מצבים והתנהגויות שלנו כהורים ואת אילו של ילדנו. גם מצידם של ילדים מתרחשים תהליכים מנטליים, הכוללים פיתוח קשב למתרחש בתוכם ויכולת לזהות מצבים פנימיים וחיצוניים. בשני הכיוונים נבנות תובנות לגבי פשר הרגשות הקשים, הקשר שלהם לתגובה ומידת ההלימה של ההתנהגות לסיטואציה. הטיפול מסייע להורים להגדיר את ערכי הליבה שלהם ולכוון את ילדיהם לעבר התפתחות ומיצוי עצמי. התהליכים ההדדיים המתרחשים בטיפול מובילים לשינוי מערך היחסים שבין הורים לילדיהם ותורמים לחיזוק הקשר, להנאה ולסיפוק בחווית ההורות.