השאירו כאן פרטים ונחזור בהקדם!

על יחסים דיגיטליים
שמתי לי פודרה…מתי יבוא החתן?

"די… זהו…נגמר…זה הדייט האחרון", אומרת גל. "כמה אפשר להיות במצב המתסכל הזה?" על פס היצור של סכמת הדייטים האפורה, שום דבר לא קורה. "לא מתרגשת מאף אחד וגם אם כן הוא מתאדה או מגיח מעת לעת ללא פשר".

תוכן שחוזר על עצמו בחדר הטיפולים. שוב אותה תחושה של מפח נפש שבה ועולה בקרב נשים המחפשות קשר וזוגיות. כך במפגש עם המרחב הדיגטילי האנונימי, מהות פנימית היא מטבע שחוק. החיפוש הסיזיפי אחר יחסים מביא נשים וגברים כאחד לפרוש מהמשחק. זירת המשחק, בה דימויים נוצצים וכוזבים מניעים את הדרמה הוירטואלית, מתגלה כחסרת תוחלת. המשאלה לאיחוד זוגי הולכת ומתרחקת ומובילה פעמים רבות לויתור ולנסיגה.

חווית "השום דבר" שמתארת גל מתכתבת עם מושג "השום מקום", שתבע האנתרופולוג Marc Auge , מונח המאפיין את העידן הגלובלי. הימצאות במרחבים סביבתיים ודיגיטליים נטולי גבולות מוכרת לכולנו. דוגמא לכך היא במפגש עם המרחב הציבורי, כמו הקניון או לחילופין, עם הרשת האינטרנטית, המקיימת מגעים  אינסופיים נטולי ממשות. קשה מאוד להתנהל בעולם ללא חווית ממשות, כפי שקורה לגל ולרבים אחרים.

הפסיכואנליטיקאי הבריטי דונלד ויניקוט הבחין בין שני מצבי עצמי בסיסיים. "עצמי אמיתי" ו"עצמי כוזב". במציאות פנימית כוזבת תחושת הממשות נפגמת והאדם פועל מתוך צורך לרצות את סביבתו, על חשבון קיום נפשי בריא ואותנטי. המגע הוירטואלי היום יומי מוביל בסופו של דבר לתחושת ניכור פנימית ולפגיעה בחווית הרצף והזהות.

גל, כמו מטופלים רבים שואלת איך אפשר להישאר מישהו, סובייקט בתוך סחרור בלתי פוסק של מציאות משתנה. התשובה לכך מצויה באפשרות לפתח מציאות פנימית יציבה, המשמשת כעוגן. אשליית חופש הבחירה בזירה הדיגיטלית מתנפצת אל מול חופי ה"שומקום" המתקיימים כביכול לרגע ולפתע נמוגים. "רגע אחד הוא שם וכהרף עין הוא איננו", אומרות מטופלות. עמימות מתעתעת מלווה את המסע למציאת קשר. "לרגע אחד אני נוסקת ואחר כך מתרסקת בעוצמה" תרחיש מוכר במחוזותינו. שוב עולה השאלה איך מתוך חווית קיום אישי וחברתי רופף ניתן להבנות קיום אותנטי. איך נגלה בתוכנו "עצמי אמיתי", שבכוחו לפלס את דרכו אל מחוץ לקליפת ה"עצמי הכוזב"? המפגש הטיפולי הוא מרחב שבו מילים מהדהדות בחדר ואסוציאציות חופשיות מסמנות את דרכו של הלא מודע. כך, מפציע האותנטי והיחודי שבכל אחד מאיתנו. טיפול מאפשר לנו להבין את תהליכי הקיטוע בתוכנו ופותח פתח לכינון תהליכי הבניה, המעגנים אותנו עם הזמן, בחוף מבטחים. קול פנימי חזק ואופטימי מתגבש ועין הרואה למרחקים נפקחת. כך מגיח לעולם עצמי אמיתי שדרכי פעולתו אותנטיות. כריסטופר בולאס, ממשיך דרכו של ויניקוט מקשר את ה"עצמי האמיתי" לתחושת יעוד. התהליך הטיפולי על פי בולאס הופך את הגורל ליעוד. חוסר האונים המתבטא בנסיגה ובהימנעות מאתגרים מפנה את מקומו לגילוי עצמי אמיץ ופורה. השאלה הגורלית מתי יבוא החתן? מפנה מקום לתחושת יעוד משנה פרספקטיבה, המביאה עימה בחירה וחירות.